CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, August 27, 2007

Along Dalam Kenangan




Tetibe..malam tadi..rasa rindu yg teramat pada Along
rasa mcm nak jumpa Along sangat2...
diam tak diam..dah 7 bulan Along tinggalkan kami sekeluarga..
masih terbayang2 lagi..peristiwa tu..


20hb January 2007 - Sabtu

Cuti awal muharam time tu..ari sabtu..we all planned nak pegi tengok Along..Along masa tu dah ckp dah..die akan kena operate bypass pada 25 January..iaitu Hari Khamis..jam lebih kurang 10 pagi camtu..kat IJN..so we all adik beradik pakat nak pegi ziarah along..sbb die kata die tingin nak makan mcm2..Angah dah masakkan die bubur pulut hitam, kakak2 yg lain dah masakkan mcm2 lah..ada rendang, ketupat semua..macam nak raya pulak time tu..

tp nak dijadikan cerita..bila dah petang..Along SMS..kat Angah.yg Along xda rumah malam tu
so plan terpaksa dibatalkan...........ok lah takpe..dah takde rezeki.........


21hb January 2007

Dapat call dari Mak kat Kg bitau..Anak Along (si Emot) jatuh basikal..dan kaki kena jahit..Along call Mak..bayangkan Along boleh call mak..walhal we all lagi dekat dengan dia (mcm takmo we all tengok dier buat kali terakhir)... petang tu..aku siap2..ajak hubby pegi tengok Emot tu lah....dlm pas maghrib camtu..aku bertolak lah..janji lah dengan kakak2 yg lain..tp aku pegi dulu..dorang lmbt sket...........smpi kat area rumah..akak sorang lagi kol..bitau..Along takda rumah lagik...x tau pegi mane..kol hp, rumah seme x berjawab...so..aku yg dah dekat smpai ni berpatah lah balik..

Smpi kat bulatan batu caves tu..Along call...sbb kat tepon rumah die ada byak missed call..pehtu aku ckp lah.aku nak gi tengok Emot..along kata.takpelah...Emot OK..sikit jer..jgn risau2....

lagi sekali..x dpt jumpe Along...ok lah..next time..


22hb January 2007


Dari seminggu yg lepas..aku rasa telinga berdengung jer...lain mcm...kakak2 yg lain pulak mcm2 petanda dapat...mimpi mcm2..hati x sedap..mcm gelisah jer..kami adik beradik..Mak toksah cite lah..lagilah rase risau teramat2...lagi pulak bape hari lagi along nak operate ........pembedahan yg tak tau lah berjaya ke tak..??..............

pagi tu dlm kul 10...Kak Lin kol...ajak cuti pada 25hb tu..sbb nak gi IJN ..nak tunggu Along..

aku setuju jer..pastu sebelum letak telefon..kak Lin ckp...die x sedap hati...aku ckplah..takde ape ..insyaAllah semua ok.........(wlupun time tu dlm hati Allah je yg tahu)...
Hari berlalu mcm biase....Hari tu aku ada kelas..Kul 5 balik..baru je kuar keta dari parking...dpt kol dari kakak aku ....die tanya aku kat maner..aku kata ..on the way gi kelas..pastu die soh parking tepi dulu..sora die dah lain...aku dah rase sth is wrong...
aku tanya die kenapa......die dah menangis...aku mmg x leh berenti tepi..so aku drive sambil pegang hp..akak aku kata.."Along dah takda"...
fikiran kosong sgt time tu..aku blur.."takde?..."..akak aku kata..Along dah meninggal dik

time tu baru lah aku meraung dlm kereta........................
aku buntu..kosong...x tau nak kemana.....akak aku kata..Dik..pegi Forensik Hospital Selayang..
aku jalan jer..sambil menangis.........mujur jalan x jem ari tu...
Lebih kurang 530..aku smpi Forensik...aku dah menggigil..........ternampak kereta jenazah yang Tentera sediakan (arwah along tentera)..
aku turun dari keta...ada sorang kakak tu..sambut ...die tanya nama...

then bwk masuk ...first time in my life...masuk bilik forensik............
nampak Kak Long..bengkak mata dier..kesian K. Long.. :(

aku dah tak larat nak nangis..air mata dah kering rasenyer.............tp aku menangis jugak buat kesekian kalinya bila peluk kakak2 aku.............

x lame pastu..Org kat situ bwk kami pegi bilik mayat untuk tengok lah keadaan arwah..
masa die nak bukak kain tu...aku harap sgt..org tu salah orang ke..atau tersilap ker
tp tak..it's my brother...my Along..he's gone forever... :(
aku x sanggup tengok.....aku keluar dari bilik tu..x sanggup sgt... :(


selesai semua urusan......arwah dibawa ke Kem tentera Batu 5 Jalan Ipoh utk dimandikan dan dikapankan....then terus bwak balik ke Kg kami di Melaka...
Masa kat Melaka..jenazah di bukak kan muka..kami semua amik giliran cium Along...
tibe giliran aku..aku cium along puas2..dari dahi ke pipi..terasa sejuk sgt muka Along..
Selesai pengekebumian semua dalam pukul 2 pagi..


Begitulah..dah tertulis ajalnya pada 22 january 2007...

sebelum sempat dia operate, along dah pergi meninggalkan kami, mengikuti jejak langkah arwah Abah yang meninggal pada 1980, Sept 5
Masih aku ingat..along menangis..waktu cerita pasal nak kena operate..die takut..katanya
aku ingat kakak ku kesat air mata along...
along kata..along akan kuatkan semangat nak pegi operate ni...................
Ternyata..Allah lebih menyayangi Along...3 hari sebelum die menjalani pembedahan..


Along..ketahuilah..adik mu ini amat merinduimu..
rindu dengan gurau along, muka serius yang tak menjadik.. :)....tp buat2 serius..hihi...tu yg buat kami semua suke sgt menyakat along....along paling susah nak gelak
tp bile die buat lawak...mmg sume akan berderai lah ketawa........................

manisnya saat itu..

Along...Semoga damai disana
Hari raya pertama kali tanpa Abang sulung yg tercinta...
tiada lagi riuh usikkannya..tiada lagi...tiada lagi segala-galanya...

Alfatihah buat Arwah Along dan Arwah Abah...
Kenangan bersama Along tidak akan kami lupakan selagi hayat dikandung badan..
Semoga Along ditempatkan dikalangan orang-orang yg soleh-solehin..

Amin...

0 comments: